RESTAURERING
Flirt IV ble restaurert hos Sollerud Kystkultursenter med noen av Norges fremste båtbyggere. Planen var å bruke 2 år, det hele tok 12 år, riktignok med noen pauser. Så og si alt det gamle ble byttet ut med nytt. Hele prosessen var gjennomsyret av en enestående grundighet og kvalitet i alle ledd. Alle materialer som ble brukt var det absolutt ypperste som kunne skaffes. Da senteret hadde egen smed ble alt av metalldeler som skulle benyttes fremstilt i syrefast smidd stål. Kjølbolter ble laget på stedet av beste kvalitet titan, dette fordi titan er beinhardt og har ekstrem holdbarhet. All mahogni som ble benyttet i skrog og interiør kom fra en og samme stokk og er usedvanlig tettvokst. Dette er treverk som simpelthen ikke kan skaffes i dag. Spantene ble laget av håndplukket krokvokst eik og forsterket med smidd syrefast stål rundt masten. Trekjølen er i massiv eik. Alle bunnstokker er i syrefast stål. Blykjølen er original, veier noen tonn, og er festet med kraftige bolter av titan for uendelig holdbarhet. Fribordet er i lakkert mahogni over vannlinjen, under vannlinjen er det brukt Sibirsk Lerk for maksimal holdbarhet over tid.
Dekket er laget etter moderne metoder for å unngå lekkasjer, samt for å gi båten styrke og stivhet som er viktig med tanke på effektiv seiling i mye vind og stor sjø. Først er det lagt staver, deretter vanntette plater, så teak staver på toppen limt med Sikaflex for å unngå skruer.
Under varsom restaurering ble spant fjernet og nytt ble laget og tilpasset ett etter ett. Samme omfattende prosess ble benyttet for plankene i skroget. Hver del ble laget og nitidig tilpasset til det perfekte. For å beholde den originale formen på skroget er denne nitidige prosessen viktig og nødvendig, men svært omfattende og tidkrevende.
Sluttresultatet er en båt som er sterkere og mer solid enn noen annen klassisk seilbåt. Dette innebærer at båten kan seiles hardt selv i mye vind og høy sjø.
Båten hadde bermudarigg da vi overtok den, tidligere har den hatt gaffelrigg og baugspyd. Gjennom sitt lange liv har båten hatt fire forskjellig rigger med divergerende seilføring. Båten fikk helt ny rigg og nye seil i 2014. Mast og bom er laget i England av den velrennomerte mastebyggeren Collars. Masten er bygget av nord Amerikansk Sitka Spruce. Alle fester i masten er laget i syrefast stål av smeden Gustav Sletsjøe, superlett og sterkt.
Stående rigg er laget av seilmaker og ingeniør Marius Borg. Marius har også levert seilene som er helt hvite, men har en moderne skjæring med innslag av Kevlar. Seilene er designet av R Bouizaid og Marius Borg i felleskap. De er særdeles effektive, sterke og raske. Alt tauverk er i ypperste kvalitet Dyneema som ikke strekker seg, samtidig som det er sterkere enn stål.
Ny motor ble installert i 2014 og er en moderne ferskvannskjølt Yanmar på 28 hk. Båten har en firebladet MaxProp propell som retter seg ut under seiling for minimal motstand i vannet.
Lang historie kort: Alt er byttet til nytt bortsett fra blykjølen, litt treverk i akterstavnen, og endel beslag mellom dekk og skrog. Båten ble sjøsatt i 2008 etter 12 år under restaurering. Motor ble byttet ut i 2014. Stående og løpende rigg er byttet i 2014.
Kostnadene til restaureringen nærmer seg ti millioner kroner, og med tanke på kvaliteten og alt som er gjort må det sies å være svært rimelig. Dette ble muliggjort gjennom en avtale med Sollerud kystkultursenter hvor lærlinger fikk delta i restaurerings arbeidet, samt at jeg var med å dra i gang prosjektet. Eieren av det velrennomerte Walstedts Baadeværft i Danmark inspiserte Flirt før den ble sjøsatt i 2008, og hans kommentar var at dette var gjort med en grundighet som overgikk eller var helt på høyde med den standard de leverte.


