Spesifikasjon og eiere

Flirt IV ble bestilt av yachter Alf Rasmussen for Europauken 1914, 100 års jubileet for den norske grunnloven.
Designet og bygget av den internasjonalt anerkjente ingeniøren og yachteren Johan Anker i Vollen utenfor Oslo.

Alf Rasmussen kjørte Flirt IV i omtrent fire år tror vi, og hun ble ansett som en veldig rask yacht. Hun ble nummer to i 9m-klassen under Europauken i 1914, og vant mange priser under Alf Rasmussens eierskap.

Seilnummer: G 2
Designer: Johan Anker
Byggmester: Anker & Jensen
År: 1912
Lengde totalt: 14,38 m
Lengde vannlinje: 9,10 m
Bredde: 2,56 m
Dypgang: 2,10 m
Rigg: Bermudan slup
Forskyvning: 11 toner
Konstruksjon: Mahogni/sibirsk lerk/blykjøl
Rigg: Sitkagran. 19,50 m
Seilareal: 105 m2

1912
Flirt IV ble bestilt av yachtmannen Alf Rasmussen for Europauken 1914, 100-årsjubileet for den norske grunnloven.

1916
Eies av Willy C. Gilbert i Bergen på vestkysten av Norge

1919
Hun ble solgt til Axel C. Eitzen og brakt tilbake til Kristiania. Han ga henne nytt navn til Lo III.

1924
Eies i Storbritannia av en Robert Warner.

1929
Kjøpt av den verdenskjente yachter John Illingworth (for £400!) som seilte henne mye.

1931
Solgt av Illingworth til Skottland (sannsynligvis til Strang-familien) og omdøpt til Torridon. Samuel F. Strang var registrert eier i 1948.

1953
Ronald Scott og Alan Ure kjøpte henne fra Strang. Registrerte eiere i 1957 var Ronald Scott og Alastair Barbour.

1959
Ronald Scott selger til Dr. McAdam fra Dumfries som tar henne med til Kipford hvor hun ble stående uten tilsyn og sank. Hun ble skrotet av forsikringsselskapene etter denne forliset.

1964
Ronald Scott kjøpte henne fra forsikringsselskapene og hentet henne med hell fra elven Urr ved Palnackie. Dessverre, etter at hun ble løftet fri av vannet, begynte hovedledningen på krantaljen å skille seg og hun måtte legges ned på siden på bakken. Mer skade ble forårsaket i denne hendelsen enn hittil. Ronald Scott returnerte henne til gården hans i sentrum av Glasgow.

1964
Ronald Scott selger til R. G. Bogan og bror som tok henne med til en hage nær Bothwell hvor de jobbet mye med henne i en årrekke. Etter mange hundre timer med restaureringsarbeid lanserte brødrene henne på Clyde og fortøyde henne ved Rhu, men tragisk nok gikk begge tapt i en jolleulykke da de kom tilbake til Torridon etter å ha feiret deres vellykkede bestrebelser i land.

Ulike skotske eiere inntil solgt av A. M. Hamilton og Allan til Norge i 1994.

Eid av Gustav Martinsen siden 1995 og seiler nå fullstendig ombygd under det opprinnelige navnet Flirt IV like ved der hun ble bygget i Sør-Norge.