HISTORIE

Flirt IV ble bygget av Anker & Jensen på Vollen i Asker og sjøsatt i 1912. Den ble kontrahert av Grosserer Alf Rasmussen som da var nestleder i KNS. Han ønsket en ny båt for å konkurrere i Europa Uken som skulle gå av stabelen i Norge i 1914. Dette var datidens største idrettsarrangement som var arrangert i Norge noen sinne. Europa uken 1914 skulle egentlig arrangeres i Spania, men
Sam Eyde som var grunnlegger av Norsk Hydro, reiste til Spania og overtalte den spanske kongen om at Norge måtte få denne muligheten for å legge det til feiringen av den norske grunnloven som da var 100 år.

Flirt hadde opprinnelig gaffelrigg da bermudariggen ikke var funnet opp enda. Den ble slått i Europa uken av Vav som vant klassen for 9 mR. Vav, som også var en Anker båt var en av de første båtene som hadde den nyutviklede

bermudariggen, noe som utvilsomt var en stor fordel både når det gjalt høyde og hurtighet.

Flirt IV gjorde det allikevel svært godt på regattabanen i årene som fulgte. XXX som omtales i de gamle artiklene i Seilas, og ble ansett som den peneste og mest forseggjorte båten i sin klasse.

Flirt hadde en rekke kjente eiere både i Norge og senere i Scotland. Spesielt må nevnes John H. Illingworth som sess på som grunnleggeren av moderne havseilas. Han var også en av grunnleggerne av den meget kjente regattaen Sydney Hobart race som seiles hvert år den dag i dag.

Flirt IV er båtens originale navn som hun fikk i 1912, men har gjennom sitt lange liv hatt følgende navn:

Mosk
LO III
Torridon

Her er et lite utvalg av episoder som er skrevet og sagt om Flirt:

Seilads 1913:
Vi præsenterer her et meget vakkert billede av grosserer Alf Rasmussens udmerkede 9-meter Flirt IV, uten sammenligning flaatens bedste baat inden klassen. Flirt IV er tegnet og bygget av Anker & Jensen og løp paa vandet ifjor paa forsommeren. Materialet er mahogni og bly, og baaten er en i alle dele førsteklasses baat, hvad skrog, rig, indredning og seilevne angaar. Under Hankøuken ifjor sommer delte den førstepremierne likelig med Per Gynt, og under den spænnende seilads om Brandpokalen var den ikke langt efter sin berømte konkurrent.

Seilads 1914:
Flirt IV har vist sig som en fremrakende god seiler og var ifjor sommer en værdig konkurrent til Per Gynt.

Under Ronnie Scotts eierskap:
Racing success and newer yachts. A notable success was an overall win at the Royal Clyde Yacht Club’s Centenary Regatta on the 30th of June 1956. The prize for which was an elaborate rose bowl which remains in the family home today. Eyewitness accounts have reported that «Torridon’s» crew at this time were often immaculately tumed out in white shirts, ties and reefer jackets and in season there was even a «yacht girl» employed to organise victualing and the like.

Fra en omtale I Clyde Cruising Club Journal:
Perhaps this extract from an unknown CCC Journal contributor’s story written around the timethat Sam Strang sold her to Ronnie Scott sums up the feelings of many who sailed on her in Scotland:
«We knew it had to come some time, but that does not /essen the blow, I am glad I did not know last year. It was always with sad heart that I left her, but I could not knowingly have borne «the last time».
For you and me there never was, never could be another ship like «Torridon». She never puta foot wrong, she had no vices, and forthose who loved her, she would do even the impossible. You and I realised that she came round much faster when her forefoot was near the rocks. Scientific people can seek an explanation; you and I just believed that she knew.
I have known her to come about with hardly any way, a choppy sea on a lee shore and the jib sheets held fast by a tangle of chain anchor and warp – the fault of the humans not of the boat; and yet she ran much steadier than many a boat with twice her length of keel. 11

Fra en omtale av hans bok:
lllingworth raced «Lo Ill» successfully in the Solent and English Channel. He found that her LWL of 30’6″ and lang overhangs allied to her vast sail area made difficult to catch in light airs and «quite potent upwind». NB The yacht was originally designed and built as a gaff rig cutter with a sail area of 1,250 sq. ft. but by this time she had been modified to Bermudan cutter rig still sporting 1,150 sq. ft. of sail area.
Notable successes in lllingworth’s hands included winning the «Forsythe Cup» for first yacht to finish the RORC Chanel Race. For this race the crew included Charles A Nicholson who later became the chairman of Camper and Nicholson and Geoffrey Cowland who went on to become Rear Admiral Cowland. After 220 miles of racing «LO Ill» finished 55 seconds ahead of «Spica» to claim line honours.

Omtale av Sam Strang:

To describe Sam Strang, who became a Vice Commodore of the Club and «Torridon» as featuring prolifically in CCC racing and cruising for almost twenty years would be a huge understatement. Some racing results include: 1936 Tobermory Race 1st in Class 1, 1937 Tobermory Race 1st in Class 1, 1948 2nd Class 2 Ladies and Cadets Race, 1st in Class 2 Tobermory Race, 1948 2nd Class 2 first leg Tobermory Race, 1950 1st overall Class 1 whole Tobermory Race, 1951 2nd Ladies and Cadets Race (Miss S. Sandeman at the heim) Class 1, 1953 1st Class 1 Tobermory Race.